I torsdags vann Björn Goop med Super Odds på Åby. Björn var tidigt i ledning och sedan var det inga bekymmer. Jo, Björn hade fullt upp med att hålla Åke Svanstedt (Satisfied Hornline) fast i rygg. Han låg raklång och drog i sista sväng. I vinnarcirkeln blev han tillfrågad varför han gjorde så. ”Han har en tendens att ligga på och måste lära sig att hushålla med krafterna”…
Kul svar. I rygg satt Åke, utvändigt satt pappa Olle med Quattro Kash. Ni får själva gissa varför Björn var så mån om att uppfostra Super Odds just i det här loppet. Över upploppet kom Heavy Flamingo (Johnny Takter) farande långt ut och Björn tvingades räta på ryggen och Åke blev trea och Olle fyra. Som sagt, jag tycker det är uppfriskande. Vare sig Björn eller Åke ger bort en millimeter. Det är kamp till varje pris. Så ska det vara!
”Årets bortkörning” redan klar?
Raka motsatsen fick vi se i lördags. Jan-Olov Persson glömde dra i högertömmen bakom Fakse. Segern nu istället till hela vägen ledande Rapp Best när det anfölls bakifrån. Den blundern tackar naturligtvis de fyra som hade alla rätt för. Alla som hade räknat med att Jan-Olov skulle delta i loppet var inte lika glada. Visserligen är 2007 bara i sin linda men rubriken ”Årets bortkörning” verkar redan vikt för kallblodskungen.
”Årets prestigegrej” måste vara STC:s styrelses krampaktiga grepp om spårvalsfrågan. Reglementskommitténs enkla förslag var att låta försöksvinnarna välja i turordning efter snabbaste vinnartid. Nej, nej säger STC:s styrelse och någon rimlig förklaring ges inte. Bara bortförklaringar. STC:s styrelse har svensk travsport bakom sig i den här frågan. Långt bakom sig.
Chauffören bakom Karis segrar
Efter en V75-omgång där Kari Lähdekorpis stall tog fyra segrar kan man ju inte bara gå runt den här karln. Fyra vinster i lördags och överlägset vinstrikast i Sverige med 4,7 miljoner inkört innan februari är till ända. Hur bär han sig åt? Vad är förklaringen? Med ett ord tack – bad jag Kari i söndags.
”Chauffören” blev svaret. Det lät ju knepigt. Men faktum är att Kari förmodligen inte ens anmält till Bergsåker om han inte haft en chaufför till hästtransporten. Hästtransporten lämnade Holm strax efter nio i fredags morse och kom hem runt 05.00 i söndags morse. Kari var hemma och kunde pigg och glad kasta sig över jobbet på måndag morron. Chauffören är nyanställd så räkna med mera framgångar!

För övrigt har stall Lähdekorpi kört in 18.761 kronor per start hittills i år mot 15.276 i snitt i fjol. En ökning med drygt 20 procent. Det är en bra bit över inflationen!
Men förklaringen till framgångarna då? Frågar ni mig så är svaret enkelt – han är en av det här landets duktigaste travtränare. Konkurrensen är hård så det är ett högt betyg.
Av: Hans Brolin

