STOCKHOLM SÖNDAG
På söndag åker Sveriges segerrikaste kusk Björn Goop ”down under”. Under nio dagar i Australien och på Nya Zeeland ska han tampas om segern i kusk-VM.
– Det känns riktigt kul och jag har optimistiska tankar. Kanske inte just för seger för jag tycker ju om att ligga lågt men det ska bli väldigt kul att åka dit. Har du varit i Australien eller på Nya Zeeland förut? – Nej. Halva vägen har jag varit när jag var till Thailand och mellanlandade i Bangkok. Hur mycket har du läst på gällande de förhållanden som gäller där? – Jag har läst på en del och jag kommer få mycket information när vi kommer dit. Det är en hel del andra regler som gäller. Det är sulkett, det är passgångare, det är open stretch på alla banor. Framförallt är det olika tidsregler. Man får inte köra hur sakta som helst första 400 och inte sista 400 så det är lite såna regler att hålla reda på. Sulketten är en längre typ av vagn än sulkyn. Hur skiljer det sig när man kör? – Jag tycker att man tappar lite kontakten med hästen. Det är lite som att åka släde. Man kommer inte riktigt så nära och kan inte heller korrigera så väl som man kan i en sulky. Men det är mycket säkrare att åka i en sulkett än i en sulky i och med att man minskar sparkrisken och den sortens sulkett som man har där är också betydligt smalare så det kommer vara mycket tightare. Svårare att få luckor kanske i och med att ekipagen blir längre? – Ja, men i Nya Zeeland vet jag att det är fri trängning. Så det är en väldigt annorlunda regel. Hur ser du på det då? Är det något som du kommer att utnyttja? – Ja…om jag är tvungen så måste jag göra det. Risken är att man blir utnyttjad också. Men det är tydligen en regel som säger att 1 000 meter kvar, om man har huvudet före, så har man rätt att knuffa på den andra. Passgångare har du inte kört förut. Hur ser du på det? – Det är en mycket snabbare upplevelse, de springer ju mycket fortare, men det är också en onaturligt gångart. Det är också en stor säkerhetsrisk att köra passgångare. Det är där de flesta olyckor inträffar i och med att hästarna inte kan galoppera. Men det ska bli kul att prova. Hur förbereder man sig för att köra passgångare? – Förhoppningsvis är det ganska likt travare. Det är ju ett litet handikapp för oss som är från Europa och inte har kört passgångare tidigare. Det kanske tar ett par, tre lopp innan vi kommer in i det men förhoppningsvis kan vi anpassa oss ganska fort. Kommer det bara vara kul att åka eller kommer det kännas jobbigt att vara hemifrån? – Jag missar ju en hel del hemma. Jag missar ju Breeders Crown-finalerna och V75-finalerna och de övriga löpningarna som är. Men det känns som att det spelar ingen roll när på året man åker, det är stora lopp hela tiden. Någon gång måste jag unna mig lite grann och jag bestämde mig redan under EM i somras, att får jag chansen så skulle jag åka. Vad tror du om dina möjligheter att ta hem VM-bucklan till Sverige? – Den är ju inte så stor om man ser till tidigare erfarenheter. Visserligen har vi varit nära, Erik (Adielsson) var ju tvåa sist, så det höjer chanserna, men enligt statistiken har det varit mest hemmakuskar som har vunnit och då är det klart att det är fördel för Nya Zeeland och Australien. Hur stort skulle det vara för dig att vinna? – Det skulle vara en riktigt stor merit att vara första svensk att vinna VM. Men på något sätt känns det inte som att det går att jämföra med att vinna större lopp typ Elitloppet, Prix d´Amerique eller något stort årgångslopp vi har här i Sverige.
Ola Johansson
Program kusk-VM:
1 november, fyra lopp på Cranbourne (Australien) 3 november, fyra lopp på Moonee Valley (Australien) 4 november, fyra lopp på Maryborough (Australien) 6 november, två lopp på Addington Raceway (Nya Zeeland) 8 november, två lopp på Cambridge Raceway (Nya Zeeland) 9 november, fyra lopp på Addington Raceway (Nya Zeeland).
Ola Johansson

