Lindblom gillar inte Örebros nya linje

STOCKHOLM LÖRDAG

På söndag är det premiär för distanserna 2 609, 1 609 och 2 100 meter på Örebrotravet.

Startlinjerna har flyttats för att få ”rättvisare” förhållanden bakom bilen.

Men alla är inte glada åt förändringen.

– Det är ju löjligt. Jag förstår inte vad de tänker med, utbrister banans flerfaldige champion Carl-Erik Lindblom.

Innerspår bakom bilen på Örebrotravet är ett beryktat utgångsläge i svenskt trav. Eftersom starten går direkt ur kurvan är det väldigt svårt att få upp farten för hästarna längst in. Men inte längre. I och med V65-tävlingarna på söndag byter man distanser och flyttar sålunda fram startlinjen 31 respektive 40 meter.

Det är något som retar upp årets Rikschampion, hemmatränaren och kusken som kör flest lopp av alla på Örebro, Carl-Erik Lindblom.

– För mig är det helt obegripligt. Både spelare och kuskar vet ju om förutsättningarna, så vad är problemet? Det är bara kul med variation. På andra ställen har man ju till och med vinklad vinge för att jämna ut, det har vi inte behövt här. Nu blir Örebro som alla andra banor där spår sju och åtta är helt hopplöst.

Argumentet till ändringen sägs ha varit önskningar från de aktiva, men det är inget Lindblom vill kännas vid.

– Vilka aktiva? Jag har inte hört någon som vill flytta distanserna. Dessutom kostar det ju en massa pengar som kunde gått till höjda prissummor istället, säger Lindblom som givetvis har flera styrningar under dagen och kommer att få prova den udda distansen 2 609 meter med sin egentränade Desert Dust i DD-2.

”Borde anmält till Täby”

En häst som kommer från tre raka galopper.

– Egentligen borde jag anmält honom till Täby istället. Men det finns förklaringar. Senast blev han lite stressad i första sväng, men kändes väldigt fin i övrigt. Tyvärr strulade det hela vägen med en massa trötta hästar som hamnade i vägen. I de två starterna innan har banan varit frusen och då fungerar han inte alls.

Det som oroar Lindblom den här gången är just bilen, även om det inte har med den flyttade startlinjen att göra.

– Hästen blir tokig när han kommer upp bakom vingen och ska jaga bilen. Det är väldigt stor risk att han skengalopperar direkt. Att jag ändå anmälde hit beror på att det inte fanns några andra passande lopp samt att han känns lite lugnare i jobben. Skulle jag få iväg honom felfritt är han i segerstriden, det är en stark häst med hög kapacitet.

Carl-Erik kör även en intressant häst i den första DD-avdelningen i amatörtränade Avanto. Även här är det starten som oroar.

– Spår åtta är inte bra eftersom jag inte vill köra invändigt. Vi försöker komma loss direkt. Senast behövde han nog loppet efter lite vila så jag räknar med att formen är bättre nu. Det är också en häst som kan göra en själv i loppen så visst måste han räknas.

Robin Johansson