Spikarna
2 Astonishing Ride (V65-1) gjorde en fullt godkänd insats efter ett lite uppehåll senast. Han tvingades då till en tuff inledning och varvade på 1.14 och det är inte så mycket att säga om att han inte riktigt orkade hela vägen. Han går säkert framåt med loppet i kroppen. Från ett perfekt läge ska han ha bra chans att ta hand om ledningen och ska då han bra chans att spåra runt om. En chansspik!
– Han var sjuk i starten näst senast på Åby och var inte alls så hårt jobbad inför senaste starten. Han låg på alldeles för hårt senast och jag tycker han höll bra. Han har tagit loppet på bra sätt också och han var spänstig och fin i ett lättare jobb i torsdags. Han bör också gå framåt med senaste loppet. Han har lärt sig öppna bättre och bättre och det går inte att ta i honom från början utan att han får sköta sig själv. Får vi inte ledningen direkt så kör jag väl till efter en bit och jag tror han ska ha bra chans bara han håller sig lugn, säger Jarno Koskela.
9 Ajlexes Daylight (V65-4) är härdad i V75-sammanhang men galopperade halvvarvet kvar i V75-final senast. Han svarade för en riktigt bra som tvåa bakom Ed You näst senast och möter betydligt enklare motstånd den här gången. Lång distans ska inte vara några problem och håller han sig bara i rätt gångart ska han ha toppchans.
– Han galopperade senast men kändes inte riktigt bra den dagen. Han är behandlad efteråt och han kändes lika fin som tidigare i ett banjobb i veckan där jag körde 22/1600 meter med honom. Han är inte direkt osäker i starten och då det handlar om lång distans är det nog ingen nackdel med bakspår. Sköter han sig räknar jag med att han ska kunna vara med i striden. Han kommer att tävla med skor den här men det har han fungerat bra med tidigare så det ska inte vara några problem, säger Tomas Pettersson.
Fullständig rank med intervjuer och analyser finns i veckans nummer av V75-Guiden.
Systemet
V65-1: 2 Astonishing Ride (9-5)
V65-2: 2,3,4,7,8,9,11 (6-1)
V65-3: 1,2,5,7,9 (12-11)
V65-4: 9 Ajlexes Daylight (10-3)
V65-5: 1,2,3,4,5,6,8,11 (7-12)
V65-6: 4,5 (3-9)
560 rader/kronor

